درس سوم هدیه ها ی آسمان سوم (همیشه با من)
دانستني هاي معلم:
متاسفانه يکي از آفتهاي جامعهي امروز گرايش به برخي خرافات و باورهاي غلط است که موجب رو آوردن برخي به فالبيني، رمالي، طلسم و برخي ديگر از رسومات غلط ميشود. تمامي اين موارد در دين اسلام به شدت نفي شده است و تاکيد گرديده که سرنوشت تمامي انسانها در گرو اعمال خود و تحت ارادهي الهي رقم ميخورد. از اين رو تنها با توکل بر خدا و تلاش در جهت انجام وظايف الهي، ميتوان سرنوشت نيکي را براي خود رقم زد.
دانشآموزان نيز بايد از همين سن فرا گيرند که براي حفظ خود از خطرها نياز به آويزان کردن گردنبند و دستبند و ... نيست بلکه با کمک خواستن از خدا و دقت و احتياط ميتوانند خطرات را از خود دور کنند.
روش تدريس
نكته: پيشنهاد مي شود با توجه به پيمانه اي بودن آموزش درس هديه هاي آسمان، در صورت امكان اين درس با توجه به مناسبت هاي مرتبط با پیامبر اکرم (ص) در زمان تولد يا مبعث ايشان تدريس شود
1-متن درس را همانند يک قصه، با حس و حالي مناسب و متناسب با موقعيت آن براي دانشآموزان بخوانيد.
2-بهره گيري از فن «قصه ديواري» نيز مناسب است
3-پس از شنيدن داستان از بچهها بخواهيد دربارهي اين موضوع با يکديگر گفت و گو کنند: «براي اينکه رفتار ما هم مثل پيامبر خدا، خوب و داشتني باشد، چه بايد بکنيم؟
(مطرح موضوع احترام گذاشتن به مادر و پدر و رفتار صحيح با بزرگترها )
4-ميتوانيد از قبل دانشآموزان را به خواندن قصه و تهيه نقاشي تشويق کنيد نقاشي آنها ابزار خوبي براي قصه گويي شما يا خودتان خواهد بود ( فایل رنگ آمیزی نقاشی کودکی حضرت در محتوای آموزشی موجود است)
انتظارات:
1. نمونههايي از ويژگيهاي دوران كودكي پيامبر اكرم(ص) را بيان مي كند.
2. احساس خود را نسبت به رفتار پيامبر اكرم(ص) با ديگران را بيان مي كند.
3. در باره رفتار پيامبر اكرم(ص) با حليمه اظهار نظر مي كند.
4. نسبت به پيامبر اكرم(ص) ابراز علاقه مي كند.
5. با احترام از پيامبر اكرم(ص) ياد مي كند.
6. براي الگو گرفتن از زندگي و شخصيت پیامبر اکرم(ص) تلاش مي كند.
7. با مفهوم پيام قرآني درس آشنا مي شود
ممكن است براي دانشآموزان اين سوال مطرح شود كه چرا پيامبر اكرم(ص) در نزد دايه زندگي مي كردند و پيش مادر خودشان نبودند؛
در پاسخ مي توانيد چنين توضيح بدهيد : افراد قبيله بني سعد هر ساله به مكه مي آمدند تا كودكان شير خوار را با خود به صحرا ببرند و از آن ها نگهداري نمايند.از اين طريق هم در آمدي براي خود كسب مي كردند و هم كودكان مكه در هواي پاك صحرا رشد مي نمودند و از گزند بيماري ها بيش تر در امان مي ماندند و مقاوم و نيرومند و با نشاط بار مي آمدند.علاوه بر اين ، كودكان در ميان مردم باديه نشين، زبان فصيح عربي را نيز مي آموختند. آن سال حليمه نيز همراه شوهرش با قبيله بني سعد به مكه آمدند. آمنه مادر بزرگوار پيامبر اكرم(ص) ، همانند بقيه مادران قبيله قريش حضرت محمد (ص) را كه شيرخواره اي يتيم بود به حليمه سپرد تا فرزندش از مواهب زندگي در صحرا بهره مند گردد.
رساندن مفهوم متن درس :
روزي معلم، تعدادي سيب با خود به کلاس آورد و به هر يک از بچهها، يک سيب داد؛ سپس از بچهها خواست تا پس از تعطيل شدن مدرسه، سيب خود را در جايي بخورند که هيچ کس آنها را نبيند. فردا همه بچهها به جز دو نفر گفتند که سيب خود را خوردهاند. آن دو نفر گفتند ما هرچه گشتيم، جايي را نيافتيم که کسي نباشد، چون همه جا خدا ما را ميديد.
اجازا بدهيد تا اين موضوع در کلاس اتفاق بيافتد
(براي آموزش پيام قرآني ، پيشنهاد مي گردد ابتدا دو يا سه دانشآموز داوطلب پيام قرآني را همراه با ترجمه بلند بخوانند.سپس همه دانشآموزان با هم پيام قرآني را همراه با ترجمه بلند بخوانند. در مرحله بعد دانشآموزان در گروه هاي چند نفره با توجه به مضمون آيه ، در باره پرسش مطرح شده به گفت و گو بپردازند.در ادامه از نمايندگان هر گروه بخواهيد تا نتايج گفت و گوي خود را براي ديگران بيان كنند.توصيه مي گردد در صورتي كه توضيحات دانشآموزان براي روشن شدن مفهوم پيام قرآني كافي نباشد، با طرح سوالاتي آنان را در درك مفهوم پيام ياري كنيد
منبع مولف کتاب استاد صالحی
با سلام و خوش آمدگویی به شما بازدید کننده گرامی!